الموقع الرسمي للدكتور عمار خليل - القاهرة مصر

للمهتمين : تجربتي مع المعادلة الاسترالية - طريقك للنجاح

* مرحلة الاعداد: قبل ما ابتدي مزاكرة المعادلة في 2014 كان بقالي فترة بزاكر لكن بطريقة غلط و هي اني كنت بحل اسئلة الUSMLE علي اساس انها تنفع لاي معادلة غربية لكن اكتشفت في النهاية ان انسب طريقة للمزاكرة هي الاتي:
1- مزاكرة كتاب Handbook of MCQ,و مراجعته علي الاقل مرتين بالكومنتاريز لان غالبا بيجي منها اسئلة

2- حل ريكولز اخر سنتين و ده كافي جدا عشان تعدي
طريقة حل الريكولز بان الواحد يشترك في جروب من الجروبات الخاصة بالحل زي goldstars or Amedix و متابعة الريكولز الجديدة و مشاركتها مع الناس اللي بتحل. كنت بحتفظ دايما بالحلول في فايلات ورد عندي و لما خلصت حل كنت براجعهم و اتابع الريكولز الجديدة
أحسن مصدر للاجابات هو المواقع الاسترالية عشان كده كنت مخلي google Australia هو ال homepage و كنت بدور علي اجابة الريكول بالموضوع يعني مبكتب اسم الموضوع في السرش بار و اكتب جنبه اسم الكلية الملكية اللي هو تبعها مثلا لو اطفال RCH لو نسا RANZCOG و هكذا.
المزاكرة خدت مني في حدود ال7 شهور و كنت جاهز امتحن بعدها.
اهم حاجة في المزاكرة للمعادلة هي العلاقات مع الناس علي الجروبات و متابعة الريكولز. الموضوع اسهل مما يبدو و لكنه محتاج جدية و تكريس وقت.
* مرحلة ال English : انا دخلت الايلتس مرتين مرة في 2013 قبل المعادلة و مرة في 2015 لما لقيت ان الايلتس القديم هيخلص. انا اعتقد ان فيه خبرات كتير غطت موضوع الايلتس لكن انا اشتغلت في المرة التانية مع د.عمرو ايمن و ربنا وفقني و جبت 8 overall
لو فيه نصيحة احب ايها زيادة علي كل الخبرات السابقة هي ان الواحد محتاج اولاً يعرف مستواه الحقيقي ايه و يشتغل كتير علي الجنرال انجلش و ميكتفيش بس بالكورس و الحل.
* مرحلة البحث عن عمل: و دي كانت من اصعب المراحل. ابتديت باني دخلت علي Doctorconnect و جبت مواقع كل الdepartment of health في كل ولاية و بقيت بجمع ارقام المستشفيات و اكلمهم و برضوا اشتركت علي مواقع البحث عن عمل زي linkedin, careerone, seek و بعد فترة بحث استمرت كذا شهر ربنا وفقني في job offer
*مرحلة ال PESCI:
البيسكي مش امتحان هو مقابلة و المفهوم ده من اكتر الحاجات اللي بتضيع الناس. لازم تهتم قوي بال Presentation skills و البيسكي عكس ال AMC مش معتمد علي الريكولز و لكن انك تكون قاري السورسز بتاعة الكلية الملكية زي Check and AFP.
انا خدت كورس اونلاين مع Emma Ligginis و امتحنت اونلاين في شهر 12 مع ال ACRRM اللي فات و الحمد لله عديت
* مرحلة الترخيص و الفيزا: قدمت علي الترخيص المحدود و الحمد لله ادوني in principle approval علي الترخيص المحدود من ال AHPRA في شهر ابريل اللي فات و لكن بسبب ان الطلب بتاعي عدي عليه 90 يوم فال AHPRA عملولي extension و كان لازم اوصل استراليا قبل 6/7/2016 عشان اقدر اخد الترخيص. بسبب ضيق الوقت قررت اني اتعامل مع immigration agent و حد من اصدقائي ارشدني لاستاذ احمد كمال شادي. هو فيه مميزات كتير بس انا اللي لمسني انه واضح و صريح و بيفهمك كل كبيرة و صغيرة و و الحمد لله قدرت اخد الفيزا في وقت قياسي جدا (قدمت عليها 3/5و جاتلنا الموافقة يوم 4/5).
دي تجربتي باختصار و طبعا فيه تفاصيل كتير بس مقدرتش اذكرها عشان ضيق الوقت و المساحة و انا سعيد لو قدرت اساعد اي حد عنده استفسار او محتاج مساعدة في المعادلة.

من اعداد 
شكرا Ahmed Ahmad Kamal Shady

Share on Google Plus

About Dr. Ammar Khalil

د.عمار خليل : أخصائي أمراض الباطنة العامة ( ماجستير القصر العيني ) وعضو الجمعية المصرية للتعليم الطبي المستمر والجمعية المصرية للسكر ودهنيات الدم، نتابع أمراض الكبد والجهاز الهضمي ، أمراض القلب وضغط الدم
    Blogger Comment
    .fb-comments, .fb-comments span, .fb-comments iframe[style] { width: 100% !important; }

5 التعليقات :

  1. السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شكرا د عمر خليل علي كل المعلومات القيمه التي دكرتها , انا طبيب عام من ليبيا , لدي شهاده المعادله الكنديه LMCC, اريد ان استفسر منك علي مقابله PESCI مثلا كيف يحضر لها الشخص و ما هي المراجع ومادا يحدث ان لم تنجح بها و اي معلومات اخري تفيد , و الف شكر لك علي تعاونك معنا

    ردحذف
  2. السلام عليكم:
    ربنا يبارك في حضرتك علي المعلومات القيمة وياريت تبعتلي الايميل او رقم موبيل حضرتك للتواصل

    ردحذف
  3. حضرتك امتحنت amc اونلاين و لا فين بالظبط

    ردحذف
  4. السلام عليكم
    ماهي علامة النجاح في امتحان المعادلة الاسترالية الجزء النظري

    ردحذف
  5. انا أخصائية نساء و توليد حاصلة على الدكتوراة و الماجستير عاوزة اعمل المعادلة الأسترالية هل بعد ما اعملها بشتغل أخصائية نساء و توليد في أستراليا

    ردحذف

تابع الدكتور عمار خليل في توتير

ابحث في المدونة عن اي موضوع تريد